Ethics & Compliance

Bij Veolia hechten we veel belang aan ethiek. We hebben dit dan ook een integraal onderdeel gemaakt van onze aanpak. Whispli - een online portaal - en Whispli Voice - een telefonische hulplijn - zorgen ervoor dat ons interne klokkenluidersplatform toegankelijk is voor zowel werknemers als derden.

Veolia Belgium & Luxembourg streeft ernaar haar waarden te bevorderen en te verdedigen. In een diverse en voortdurend veranderende wereld zetten wij ons in om ethiek tot een fundamenteel onderdeel van ons dagelijks bestuur te maken. Wij hebben een gids en hulpmiddelen ontwikkeld die als referentie kunnen dienen voor alle werknemers en derden, om hen de middelen te geven om deze waarden hoog te houden en hun verantwoordelijkheden ten opzichte van ons bedrijf en onze stakeholders op te nemen.

De kernwaarden van Veolia zijn verantwoordelijkheid, solidariteit, respect, innovatie en klantgerichtheid.

Om ervoor te zorgen dat deze waarden bekend zijn en gerespecteerd worden, heeft Veolia in 2004 een Ethische Gids ingevoerd om werknemers en externe derde partijen een gemeenschappelijke referentie te bieden. De gids beschrijft het ethische gedrag dat dagelijks bij Veolia wordt verwacht, gebaseerd op de vijf pijlers. De gids dient als maatstaf voor ethisch gedrag en staat onder toezicht van de onafhankelijke Commissie Ethiek.

Werknemers en derden worden aangemoedigd om hun zorgen kenbaar te maken via Veolia's ethische klokkenluidersysteem, Whispli, dat bescherming garandeert voor zowel de klokkenluider als de betrokken partij.
 

Contact opnemen met de Ethische Commissie van Veolia

Een melding doorgeven, is een manier om illegale en onethische activiteiten te melden, of enige andere vorm van inbreuk op ons beleid en onze waarden.

Whispli, ingevoerd in 2021, is een speciaal platform voor ethische klokkenluiders. Als onderdeel van onze voortdurende verbetering is Whispli Voice, geïntroduceerd in 2023, een speciale hulplijn ontworpen om de toegankelijkheid van ons interne klokkenluidersplatform te verbeteren.

Via Whispli en Whispli Voice kunnen alle werknemers en derden hun eventuele zorgen kenbaar maken. Alle ethische waarschuwingen die via de hotline of het platform worden ingediend, moeten betrekking hebben op ernstige schendingen van Veolia's ethiek en waarden, te goeder trouw worden gemeld en worden ondersteund door feitelijke informatie en details. Zonder de benodigde informatie is de Ethische Commissie mogelijk niet in staat om haar onderzoeken uit te voeren.

Als u op de hoogte bent van een schending van ethiek of naleving, neem dan rechtstreeks en vertrouwelijk contact op met onze Ethische Commissie door op de onderstaande link te klikken.

Let op: elke ethische waarschuwing die telefonisch of via het platform wordt gemeld, moet betrekking hebben op een ernstige schending van Veolia's ethiek en waarden, te goeder trouw worden gedaan en worden ondersteund door feiten en details:

  • Plaats van de vermeende overtreding
  • Betrokken personen
  • Beschrijving van het vermeende onethische gedrag

Anders kan de Ethische Commissie haar onderzoek niet uitvoeren.