HALFJAARRESULTATEN 2024

STERKE GROEI IN HALFJAARRESULTATEN,
WEERSPIEGELT DE SOLIDITEIT VAN VEOLIA'S MODEL VOOR WAARDECREATIE
EN EEN GOEDE START VAN HET STRATEGISCH PLAN GREENUP

• Solide omzetgroei van +4,4%(1), aangedreven door boostersactiviteiten, +6,9%(1), en basisactiviteiten, +3,4%(1).

• Robuuste operationele prestaties, met een sterke EBITDA-groei van 5,7%(2), ondersteund door omzetgroei, operationele efficiëntie en synergieën, hoger dan de jaarlijkse doelstelling. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 15,2%(3) tot € 731M.

• Voortzetting van het dynamische beleid voor kapitaalallocatie, dat bijdraagt aan waardecreatie met behoud van een solide balans, met meer dan € 1 miljard aan desinvesteringen van niet-strategische activa ondertekend in de eerste helft van het jaar, en verschillende gerichte acquisities in prioritaire bedrijfsonderdelen.

• De doelstellingen voor 2024 en GreenUp 2024-2027 zijn volledig bevestigd.

• Veolia, het eerste bedrijf dat een dubbele validatie kreeg van SBTi en Moody's voor haar klimaattraject, dat compatibel is met de 1,5°C-ambitie.

Omzet van € 22.141 M, een solide stijging van 4,4%(1):

• Sterke groei in Water (+6,4%(2)) en Afval (+6,4%(2))
  • Hogere omzet in Energie (+1,4%(2)(4)), met behoud van een zeer hoog winstgevendheidsniveau
  • Rekening houdend met de impact van de lagere energieprijzen, steeg de totale omzet van de Groep licht met 0,4%(2).

EBITDA van € 3.266 M, met een aanhoudende groei van +5,7%(2) , binnen de doelstelling van +5% tot +6%(2):

• 194 miljoen aan efficiëntiewinsten, tegenover een jaarlijkse doelstelling van € 350 miljoen
  • 71 miljoen aan synergieën, eerder dan de jaarlijkse doelstelling

Huidige EBIT +6.6% gestegen(2), tot € 1.730 M

Aandeel van de Groep in de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 15,2%(3) tot € 731 M, in lijn met de jaarlijkse doelstelling van meer dan € 1,5 miljard, en het aandeel van de Groep in de nettowinst steeg met 24,6%.

Nettoschuld onder controle, met leverage naar verwachting onder 3x eind 2024.

De doelstellingen voor 2024 en GreenUp 2024-2027 zijn volledig bevestigd.

(1) Op vergelijkbare basis en exclusief energieprijzen (2) Op vergelijkbare basis (3) Tegen constante wisselkoersen (4) Exclusief energieprijzen en klimaatimpact

Estelle Brachlianoff, CEO:

"Halverwege het jaar zijn de prestaties van Veolia zeer solide en perfect afgestemd op de prioriteiten van het strategische programma GreenUp dat we net hebben gelanceerd. De EBITDA steeg met +5,7%(1) en het nettoresultaat van de recurrente activiteiten met +15,2%(2), in lijn met onze verwachtingen. Deze uitstekende resultaten weerspiegelen onze commerciële dynamiek en operationele uitmuntendheid, evenals de vitaliteit van de vraag, die tot uiting komt in een goede groei van onze water- en afvalactiviteiten. De unieke combinatie van onze water/energie/afvalactiviteiten om onze klanten performante, innovatieve oplossingen aan te bieden, was eens te meer de sleutel tot ons commercieel succes. Dat blijkt uit de voorbeelden van Saint-Fons in Frankrijk en New Orleans in de Verenigde Staten, twee grote afvalwaterzuiveringscontracten waarbij onze energie-expertise een sleutelrol speelde.

In het eerste halfjaar zijn we ook doorgegaan met het transformeren van onze activiteitenportefeuille in lijn met ons strategisch plan, waarbij we niet-strategische activa hebben verkocht voor een cumulatief bedrag van meer dan € 1 miljard, terwijl we tegelijkertijd hebben geherinvesteerd in nieuwe waardecreërende acquisities in prioriteitsbedrijven.

We verwachten dat deze positieve trends zich in de tweede jaarhelft zullen voortzetten, waardoor we al onze doelstellingen voor het hele jaar volledig kunnen bevestigen."

(1) Bij constante omvang en forex (2) Bij constante forex