Op weg naar digitale transportdocumenten
Bij Veolia zijn we altijd klaar om onze diensten te verbeteren en te innoveren, vooral als het gaat om waardevolle oplossingen voor een duurzame toekomst. Vandaag willen we u informeren dat de transportdocumenten volledig digitaal zijn sinds 1 januari 2024.
Deze verandering zal niet alleen onze efficiëntie verbeteren, maar zal ook een positieve invloed hebben op het milieu.
Hieronder staan de meest gestelde vragen over digitale transportdocumenten. Als de vraag die u zoekt niet in deze lijst voorkomt, aarzel niet om de volgende websites te raadplegen :
- Vlaams gewest: https://ovam.vlaanderen.be
- Waals gewest: https://sol.environnement.wallonie.be
- Brussels gewest: https://environnement.brussels
Ons Customer Care team staat ook klaar om al uw vragen te beantwoorden en u door deze overgang heen te helpen. Heb u hulp nodig? U kunt ons bereiken op [email protected]
Veelgestelde vragen
Digitaal identificatieformulier : wat is het?
Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van een digitaal identificatieformulier dat is uitgegeven door een systeem dat is goedgekeurd door de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) verplicht.
In Wallonië en Brussel is het nog niet verplicht om met digitale documenten te rijden, maar het is wel toegestaan.
Kan ik nog steeds papieren documenten gebruiken?
Aangezien de regio's Wallonië/Brussel toestemming hebben gegeven om met digitale documenten te rijden, heeft Veolia besloten om deze maatregel op nationaal niveau toe te passen.
Al onze chauffeurs zijn nu uitgerust met een GSM met de eWastra applicatie.
Wat is eWastra?
eWastra is het online platform van Pionira dat Veolia gebruikt. Verschillende platforms zijn beschikbaar en goedgekeurd door OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij).
Is het noodzakelijk om een eWastra-account te hebben?
Als u alleen afvalproducent bent en Veolia is de inzamelaar, hebt u geen eWastra-login nodig. U ondertekent de documenten digitaal op de GSM van onze chauffeur en vervolgens ontvangt u de documenten per e-mail.
Als u een inzamelaar (IHM) bent, moet u officieel de documenten beschikbaar stellen op eWastra voor onze chauffeurs en onze verwerkingscentra.
Als u uw eigen transport verzorgt, maar geen inzamelaar (IHM) bent, moet u een login op eWastra hebben als vervoerder/beheerder.
Als u rechtstreeks aanlevert op onze sites, stuur dan uw transportdocumenten naar het volgende e-mailadres: [email protected]
Hoeveel kost een digitaal identificatieformulier?
Het eWastra-platform is volledig gratis voor het raadplegen van transportdocumenten. Er zijn dus geen extra kosten, tenzij u documenten moet aanmaken.
Digitaal identificatieformulier: wat is het toepassingsgebied?
Een digitaal identificatieformulier is alleen vereist voor afzetcontainers en gevaarlijk afval.
Hoe moet ik het document ondertekenen?
Het digitale identificatieformulier kan op 2 manieren worden ondertekend:
- Door u, door direct op de GSM van de chauffeur te tekenen.
- Door de chauffeur, als u afwezig bent.